LES IDEE 2

 Tijd voor een spelletje zoek de verschillen! Om te beginnen verlaten twee leerlingen  de klas. Tegen de andere leerlingen vertel je dat ze allemaal samen moeten gaan staan en allemaal in een standbeeld moeten gaan staan. De leerkracht neemt een foto van de leerlingen in hun positie. De leerlingen moeten nu blijven staan en de leerkracht veranderd enkele (bijvoorbeeld 7) dingen. Verplaatst bijvoorbeeld een arm van een bepaalde leerling een beetje. Als alle wijzigingen zijn aangebracht trekt de leerkracht opnieuw een foto.  De leerkracht zet de 2 foto's op de computer en projecteert ze naast elkaar op het digibord zodat de leerlingen de beide foto's naast elkaar kunnen zien. De leerlingen gaan weer allemaal op hun plaats zitten en de leerkracht roept de 2 leerlingen weer binnen. De twee leerlingen komen de klas terug binnen en mogen de (7) verschillen aantonen op het digibord met de digipen. Om het nog een beetje moeilijker te maken kunnen de leerlingen bv. de veranderingen met computerprogramma's zoals Photoshop toevoegen.

 

 ICT eindtermen:

Eindterm 2: De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 

 

Doelen:

1.2 De leerlingen kunnen door betasten en voelen (tactiel), door kijken en zien (visueel) impressies opdoen, verwerken en erover praten. 

1.3 De leerlingen kunnen beeldinformatie herkennen, begrijpen, interpreteren en er kritisch tegenover staan.

 

Verantwoording: 

De leerlingen leren dat je ook andere leuke dingen kan doen met het smartbord dan enkel pure theorie op te projecteren. De leerlingen leren zo ook werken met het smartbord en dat is een pluspunt voor andere lessen. De leerlingen kennen het spelletje 'zoek de 7 verschillen' en mogen dit nu eens zelf maken en spelen , hoe cool is dat wel niet? De leerlingen zijn enthousiast en zullen na zo'n tussendoortje weer hun best doen zodat ze later dat spelletje nog eens zouden kunnen spelen.