LES IDEE 6
Deze kan je tijdens een hoekenwerk doen, of gewoon thuis op laten oefenen. Computermeester is een site waar je voor verschillende vakken leuke spelletjes kan vinden om de leerstof in te oefenen. Zo dus ook voor Frans. Hieronder staan 3 oefeningen waar de kinderen hun frans kunnen oefenen. Dit kunnen ze thuis doen. Je kan de links meegeven op een blad en de leerlingen kunnen de oefeningen thuis maken op de computer. Hieronder staan de volgende oefeningen.
Oefening 1: Bij de eerste oefeningen moet je de juiste delen van het lichaam ( un pied, un doigt, un ventre, une jambe, une main, un nez, une bouche, un bras, une oreille, des yeux, une tête, des cheveux) op de juiste plaats van de pop verslepen. Achteraf kunnen de leerlingen de oefening laten verbeteren en zien ze meteen of ze het juist hadden of niet.
Oefening 2: Bij deze oefening oefen je franse woorden vocabulaire door de franse woorden te verbinden met de juiste vertaling.
Het gaat als volgt: Trek lijnen van rechts naar links of omgekeerd.
Je hebt maar 3 kansen. Gokken is dus niet de oplossing.
Vertrek netjes bij de punten en eindig ook netjes op een punt.
Oefening 3: Bij deze oefening leer je juiste zinnen te maken. Klik op een unité en je krijgt woorden uit een Franse zin.
Deze moet je door te slepen in de juiste volgorde zetten. Het eerste woord heeft een hoofdletter. Voor elke juiste zin krijg je een puzzelstuk. Na 16 puzzelstukken kan je de puzzel maken.
ICT eindtermen:
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Doelen:
Le 5.4 Relaties leggen tussen de tekst en het aangeboden ondersteunend visueel materiaal.
Le 5.5 De vermoedelijke betekenis van transparante woorden afleiden.
DO 5.3 Ze maken gebruik van het gepaste lidwoord.
DO 5.4 Ze maken gebruik van zelfstandige naamwoorden met aandacht
voor het genus en het getal en de overeenkomst met andere
woorden.
DO 5.6 Ze maken gebruik van infinitieven, werkwoordsvormen en tijdmarkeerders in functie van de tegenwoordige tijd.
Verantwoording:
De leerlingen kunnen nu zelf thuis aan de slag met het oefenen van franse woorden. De oefeningen zijn niet zomaar gewoon vertalen en invullen maar ze zijn wat meer ingekleed. Zo moeten ze die pop aanvullen met de verschillende lichaamsdelen en dat maakt het voor de leerlingen heel echt en dus ook heel interessant. Ze kunnen leren op een zelfstandige en leuke manier. Zo moeten ze bijvoorbeeld juiste woorden aan visueel materiaal koppelen, zoals de juiste lichaamsdelen op een mannetje aanduiden. Je kan het overal waar je een computer en internetverbinding hebt. De leerlingen kunnen nu zelfstandig zonder hulp oefenen. De oefeningen worden ook door de computer verbeterd zodat de leerlingen meteen weten wat ze juist doen en wat niet. Zo leren ze meteen bij en leren ze geen foute dingen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb