LES IDEE 4
Tijd voor een korte presentatie!
De leerlingen worden verdeeld in groepjes van 4. Ze krijgen een land toegewezen waar er Frans wordt gesproken. De bedoeling is dat de leerlingen door zoveel mogelijk bronnen (boeken, internet, ...) te gebruiken, zoveel mogelijk informatie te weten komen. Er is een soort doorschuifsysteem. Er zijn verschillende hoeken waar ze informatie kunnen vinden op een andere manier en uit andere bronnen. Er zijn hoeken met tijdschriften, kranten, boeken en er is dus ook de computerhoek die ze kunnen gebruiken. Hier kunnen ze de belangrijkste zaken van dat land opzoeken. De bedoeling is dat ze zo een soort collage maken van dat land. Ze kunnen prentjes gebruiken uit tijdschriften, foto's afdrukken op de computer, zinnen gebruiken uit de boeken en zelf tekeningen maken. Dit stellen ze op het einde van de les even voor aan de klas. Ze mogen hun schriftelijke voorbereiding zeker gebruiken als ondersteuning tijdens hun presentatie.

ICT eindtermen:
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Le 4.1 De gevraagde informatie selecteren uit informatieve teksten zoals aankondigingen, opschriften, mededelingen, reclameboodschappen, affiches, schema’s, weerberichten, brieven, e-mails.
Le 5.2 Een beroep doen op hun voorkennis om zich op de tekst te orièˆnteren door na te gaan wat ze al over het onderwerp gelezen, gehoord, gezien en geleerd hebben.
Le 5.4 Relaties leggen tussen de tekst en het aangeboden ondersteunend visueel materiaal.
S2.3 De leerlingen lezen een tekst die ze voorbereid hebben luidop.
S6.4 Gebruik maken van ondersteunend visueel materiaal.
S 7 De leerlingen durven een boodschap in het Frans formuleren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb