LES IDEE 2

Je zegt tegen je leerlingen dat je zogezegd meedoet aan een buddy project.  De leerlingen doen alsof ze een vriendje hebben in Wallonië. De leerlingen moeten zichzelf wat voorstellen en wat vertellen over zichzelf. Ze doen dit door thuis zelf een kaartje te maken online. Ze gaan een e-card maken waarop ze kort vermelden wie ze zijn, waar ze wonen, hoe oud ze zijn en eventuele hobby's. Als ze graag nog iets meer over zichzelf willen vertellen is dat ook zeker toegelaten. De leerlingen mogen eerst naar de onderstaande site (knop) gaan en kunnen hier eerst zelf kiezen welke kaart ze willen (er zijn verschillende keuzemogelijkheden) en daarna kunnen ze hun tekstje schrijven. Als de kaart klaar is kunnen ze hem verzenden naar het email-adres van de leerkracht. Zo kan de leerkracht de kaartjes thuis nakijken, heel handig dus! 

 

ÌCT eindtermen:

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 
8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

 

Doelen:

Schr 4.3 Zorg besteden aan hun geschreven werk.

Schr. 4.4 Zich blijven concentreren op de schrijftaak.

DO 1.2 Begrijpen, vragen, meedelen wie iemand is, hoe iemand heet, hoe iemand er uitziet, welke nationaliteit hij/zij heeft.

DO 1.4 Begrijpen, vragen, meedelen hoe oud hij/zij is.

DO 1.6 Begrijpen, vragen, meedelen van welk geslacht hij/zij is. 

DO 1.8 Begrijpen, vragen, meedelen waar hij/zij woont.

 Le 5.8 Al dan niet digitale informatiebronnen zoals een woordenlijst of een (beeld)woordenboek raadplegen.

 

Verantwoording:

De leerlingen worden enthousiast bij het gedacht alleen al dat ze naar een vriendje, even oud als hun maar aan de andere kant van België een kaartje kunnen sturen. Hierdoor zullen ze zeker hun best doen en ervoor zorgen dat het zo goed mogelijk geschreven is. Ze zullen het ook leuk vinden omdat ze hun kaartje zelf kunnen ontwerpen en kiezen. De leerlingen oefenen zo zichzelf voorstellen in het Frans en gebruiken hun creativiteit om het kaartje er zo leuk mogelijk te laten uitzien. Ze geven de informatie over aan hun buddy over wie ze zijn, waar ze wonen. Het is een leuke manier om te communiceren en het is eens iets anders dan gewoon een mondeling gesprek te hebben. 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb